tiistai 12. marraskuuta 2013

t. Julita

Julita syntyi vuonna 1992 Ruotsissa. Metsäkylään se tuli tuntiponiksi vuonna 2004. Itse ratsastin sillä joskus pienempänä talutuksessa, en muista siitä paljoakaan mutta äiti on kertonut. Ensimmäisen kerran tunnilla ratsastin sillä syksyllä 2010. Tykkäsin siitä välillä ja välillä taas en, normaalia pikkutytön suosikin vaihtelua.

En ratsastanut julilla pitkään aikaan, vuosina 2012 ja 2013 taisin mennä sillä vain muutaman kerran. Loppukesällä 2012 ystäväni Veera alkoi ratsastaa sitä viikonloppuisin, ja olin Veeran mukana ainakin kerran viikossa. Sain itsekkin puuhailla julin kanssa kaikenlaista, ja opetin Veeraa juoksuttamaan Julin avustuksella. Harjoittelimme agia, maastakäsinjuttuja ja juoksutusta pelkällä äänellä. Harjailin julia aina välillä viikoilla kun Veera pääsi vain viikonloppuisin ja se ei käynyt enää tunneilla.

Alkusyksystä 2013 menin sillä kerran. Onneksi menin, sillä aika pian sen jälkeen se alkoi mennä huonompaan suuntaan. Lopulta sitä sai enää kävelyttää, ja se sai lopetustuomion. Olin Veeran kanssa tallilla usein Veeran tukena, itkimme paljon ja vain rapsuttelimme Julitaa. Julita nukutettiin ikiuneen 18.10.2013, jota edellisenä päivänä eli 17.10 näin Julitan viimeisen kerran, otin sen kanssa viimeiset kuvat, kerroin kuinka paljon se on minulle opettanut ja kuinka tärkeä se on minulle. Viimeiset kyyneleet, halaukset ja pusut turvalle, ja suljin sen oven viimeisen kerran.




Julita antoi minulle paljon, ja minä sille liian vähän. Rest in peace my friend ♥

"Kun lintujen laulu sammuu
ja yö saapuu
tiedät olevasi turvassa
minä valvon untasi
lepää rauhassa
pieni ystäväni ♥"


3 kommenttia:

Asiallista palautetta ratsastuksestani saa antaa, ja mitä tahansa saa kysyä! Muistakaa kommentoida ahkerasti, niin minäkin jaksan postailla useammin♥